Foto: Colourbox

Flere danskere skruer op for affaldssorteringen

AFFALD & PLAST: Ingeniørforeningen IDA har netop offentliggjort en undersøgelse, der viser at to ud af tre danskere sorterer mere affald end for to år siden.

I en undersøgelse har man spurgt indtil, hvorvidt man inden for de sidste to år er begyndt at sortere mere affald specifikt for at tage hensyn til miljø og klima.

På tværs af alder, køn og landsdel svarer mere end 6 ud af 10, at de sorterer mere affald i dag, end de gjorde for to år siden.

Formanden for ingeniørforeningen IDA, Thomas Damkjær Petersen, mener at tallene viser at danskerne har forstået, at alle har et ansvar for at løfte opgaven omkring affaldssortering, samt at kampen mod klimaforandringer ikke kun udkæmpes på et politisk plan.

“Klimadagsordenen er for længst krøbet ind under huden på os, viser undersøgelsen, men vi kan sagtens blive endnu bedre til at genanvende husholdningsartikler. For jo mere genanvendelse, jo mindre CO2-udledning og luftforurening med farlige partikler”, siger Thomas Damkjær Petersen.

Pant på alle juice og saftflasker

Det er ikke kun danskernes sortering af husholdningsaffald som papir, pap og grøntaffald, der er i fokus når det gælder kampen mod affald. Fra og med 1. november i år skal alle saft- og juiceflasker produceres med pantmærke. Som forbruger skal man blot holde øje med pantmærket. Så snart der er pantmærke på, kan forbrugerne aflevere flaskerne i flaskeautomaten. Dermed bliver det ud over affaldssorteringen i hjemmet nu også meget nemmere at komme af med både juice- og saftflaskerne som måske før røg i skraldespanden eller til plastikgenbrug.

Danskerne er ud over at være gode til sortere deres affald i hjemmet nogle af de bedste i verden til at sende tomme flasker og dåser retur. Knap 9 ud af 10 sender deres dåser og flasker retur til genanvendelse.

“95 procent af danskerne synes, pantsystemet er en god ide. Vi har længe fået henvendelser og spørgsmål i forbindelse med juice- og saftemballager, og vi oplever, at mange ser udvidelsen som miljømæssigt fornuftig og blot er en forlængelse af noget, de allerede gør i dag”, lød det fra Heidi Schütt Larsen, da det nye pantinitiativ blev lanceret før sommerferien. Hun er vicedirektør og ansvarlig for cirkulære økonomi hos Dansk Retursystem.

Globalt fokus på plastikaffald

Det er ikke kun i Danmark, der er fokus på at sortere affald og minimere særligt plastikaffald. Tilbage i maj måned blev en global aftale om plastikaffald underskrevet af over 180 lande. Aftalen sikrer verdens fattige lande mod plastikaffald fra Vesten.

Plastik-aftalen er en del af Basel-konventionen, og meningen med aftalen er at sætte en stopper for at verdens rige lande kan eksportere svært genanvendeligt plastikaffald til de fattigere lande. Dette har hidtil været praksis, ifølge organisationen Plastic Change.

Sæbegigant reducerer plast i emballagen

Flere store internationale brands er ligeledes gået ind i kampen mod plastikaffald. Den internationale sæbegigant Dove har netop offentliggjort et nyt miljøprogram, hvor de ønsker at reducere plastaffald i deres produktlinjer. Doves selverklærede mål er en årlig reduktion af mere end 20.500 ton såkaldt jomfru-plast. Dette skal sikres via blandt andet 100 procent genanvendte plastflasker i en række af sæbeproducentens produkter.

Dove, der er ejet af Unilever, er et af de største skønhedsmærker i verden, og de understreger, at de nu har en erklæret målsætning om at “fremskynde den globale skønhedsindustris indsats” for at komme plastaffaldet til livs.

“Plastaffald er en af de største, globale miljø- og sundhedsrelaterede problematikker. En problematik, der drives af en lineær forbrugsmodel til engangsbrug. Dove ønsker at være en aktiv spiller i forhold til at skabe en cirkulær plastøkonomi, hvor plast genbruges og genanvendes”, lyder det i en pressemeddelelse fra Unilever.

Kilde: IDA Ingeniørforeningen, Plastic Change, Dansk Retursystem, Unilever