Sofie Carsten Nielsen er politisk ordfører og næstformand for Radikale Venstre. Foto: PR.

Flygtninge-øer bliver skiftet ud med vindmølle-øer

Af Sofie Carsten Nielsen (MF)
Politisk ordfører og næsformand for Radikale Venstre

DEBAT: Det er nye tider i dansk politik. For et år siden kunne den tidligere VLAK-regering sammen med DF præsentere en finanslov, hvor den store nyhed var en flygtninge-ø i Stege Bugt.

I år kan vi i Radikale sammen med Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet præsentere en finanslov, der igen prioriterer vores børn og unge, der skal leve på denne klode efter os.

Danmark har fået den grønneste finanslov nogensinde. Vi har taget de første vigtige skridt i retningen mod en bæredygtig fremtid. Og ikke nok med det, så har vi også lige landet en historisk og ambitiøs klimalov, som et bredt flertal i folketinget på tværs af de politiske fløje støtter op om.

En klimalov, der ikke kun pålægger den nuværende regering, men også de kommende regeringer, at leve op til det ambitiøse mål om, at Danmark skal reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Mindre landbrug, mere skov og grøn transport

Der er meget at glæde sig over i den nye, grønne retning. Det gælder særligt landbruget, hvor vi har landet en aftale om, at der skal udtages lavbundsjorde for 2 mia. kr. som i stedet skal erstattes med skov, natur og græsenge. Det er både til gavn for klimaet, men også biodiversiteten, som lider efter alt for mange år med manglende indgreb overfor sprøjtemidler i landbruget.

Foto: Leon Ephraïm

Samtidig skal en ny skovfond gøre det nemmere for landmænd at omlægge deres marker til skov. Det er en omkostningseffektiv måde at få mange nye træer på, fordi landmændene stadig kan tjene på skovdriften.

Den grønne transport får også et løft med den nye finanslov. Helt konkret afsættes der en pulje på 75 mio. kr. i 2020 til flere grønne busser og taxaer.

Det bliver samtidig billigere at køre grønt på arbejdet med et nyt fradrag til grønne firmabiler. Afgiftsstigningerne på elbilerne bliver også sløjfet. Det betyder, at der kommer ro på elbilsmarkedet.

Men det er ikke nok. Så længe der kun er en aftale på plads for 2020, vil der stadig fremover være en usikkerhed for virksomheder og forbrugere, der gerne vil vælge den grønne bil.

Elbilerne er stadig markant dyrere end benzin- og dieselbilerne – det bliver nødt til at ændre sig, hvis vi skal se en reel vækst i de grønne biler. Vi vil derfor fortsat kæmpe for at få flere grønne biler og færre sorte biler på de danske veje.

Vi er nemlig slet ikke i mål endnu, og til foråret skal vi i gang med at lægge den klimahandlingsplan, som skal sikre, at der rent faktisk kommer handling bag de grønne løfter.

“Elbilerne er stadig markant dyrere end benzin- og dieselbilerne – det bliver nødt til at ændre sig, hvis vi skal se en reel vækst i de grønne biler. Vi vil derfor fortsat kæmpe for at få flere grønne biler og færre sorte biler på de danske veje” tweet

Sofie Carsten Nielsen, politisk ordfører, Radikale Venstre

Det skal være dyrere at flyve

Et af de steder, hvor vi bør gribe ind, er på flytransporten. Det er ikke nogen hemmelighed, at flytrafikken er en enorm belastning for vores klima. Den samlede CO2-udledning fra flyrejser er stadigt stigende i Europa – og ikke nok med, at flere flyver, så bliver flyrejserne også længere.

Vi står derfor fast på, at det skal være dyrere at flyve, fordi afgiften skal bruges på at omstille flysektoren til grønnere fly og til at rejse skov, der nedbringer CO2’en.

Det var desværre ikke muligt at finde et flertal for flyafgifterne i finanslovsforhandlingerne. Socialdemokraternes bekymring har gået på, at flyafgiften vil ramme socialt skævt. Men det er simpelthen ikke rigtigt. Faktisk er flyafgiften en af de mest socialt retfærdige afgifter, da den rammer de rigeste, som rejser suverænt mest. Enhedslisten ønsker hele afgiften omfordelt, og det får man jo ingen grøn omstilling af.

De tørre tal fra Klimarådet viser det klart: En arbejdsløs bruger ca. 400 kr. om året på flyrejser, en pensionist bruger ca. 800 kr., mens en lønmodtager på højeste niveau bruge ca. 3000 kr. Og det er uden forretningsrejser.

Foto: Phillip Katzenberger

Samtidig er der bred opbakning fra den danske befolkning til en flyafgift, og danskerne er villige til at betale mere for de CO2-tunge flyrejser. Så hvad venter vi på? Vi har som politikere et kæmpe ansvar for at levere på deres grønne håb og gribe til handling nu.

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos KLIMANYT skal overholde de presseetiske regler. Debatindlæg kan sendes til redaktion@klimanyt.dk

Del med andre

Deltag i debatten

Skriv et svar

 

Bliv skribent