Foto: Markus Spiske

Unge radikale: Du kan være din egen Greta Thunberg – hvis du altså har råd 

Af Maria Mejse Mortensen og Katrine Kildgaard
Medlemmer af Radikal Ungdom

DEBAT: 110 kroner. Det koster en billet fra København til Bruxelles med Ryanair. For hvad der svarer til én enkelt times arbejde i den lokale Føtex med kassebetjening, sure kunder og lottokuponer, kan du købe en billet til et get-away i en europæisk storby. For kun 110 kroner kan du få lov til at udlede 170 kilo CO2. Måske du skulle overveje at tage toget?

Det er billigt at tage flyet, men dyrt at tage toget. Det er hurtigt at tage flyet, men langsomt at tage toget. Fordelene ved luftfartøjerne er altså til at få øje på – bare ikke når det kommer til menneskets hidtil største udfordring: klimaforandringerne. Et dilemma, der ikke kan løses en lørdag formiddag i Mads & Monopolet, men som kræver enorme forandringer over hele kloden, også i den måde vi rejser på.

At tage toget til Bruxelles er et skridt den rigtige vej, men et skridt der koster 900 kroner hver vej og tager 13 timer længere end flyet. At vælge den klimavenlige transportform bliver nærmest et rigmands-privilegium. Togturen rammer hårdt på kistebunden, men sparer os allesammen for en masse CO2. Togturen udleder kun lige over 2 procent af hvad flyturen gør. 

Det grønne valg skal kunne betale sig

Katrine Kildgaard

Dette er bare et eksempel på, hvordan de strukturer vi har, ikke er gearet til at passe på kloden. Hvis vi skal have en chance imod klima-forandringerne, bliver vi nødt til at indrette os således, at det skal kunne betale sig at tage det grønne valg.

Vi kommer ingen vegne, hvis vi bare bliver ved med at ryste på hovedet af forbrugernes valg, når det grønne valg er dyrt og besværligt. I Danmark betaler vi grønne afgifter på tog, men som et af de eneste EU-lande, har vi ikke en afgift på fly. Verden ændrer sig, og det må vi også gøre. Det skal kunne betale sig at tage de grønne valg.

Vi skal beskatte flyrejser efter, hvor meget CO2 rejsen udleder. På den måde kan det betale sig for flyselskaber at flyve brændstoføkonomisk. På den måde giver man flyindustrien incitament til at finde løsninger, som udleder mindst mulig CO2. 

Maria Mejse Mortensen

Selvfølgelig kan man også blive i Danmark og bruge ferien der, men vi skal ikke begynde at begrænse os selv og vores nysgerrighed, men i stedet finde nye alternativer. Derfor skal CO2-afgiften på fly heller ikke stå alene. EU skal stå i spidsen for et elektrificeret højhastighedstognet, som forbinder Europas storbyer.

Det kræver, at man har en fælles myndighed, der koordinerer landenes jernbaner, så det bliver let at rejse gennem Europa. Med den teknologi, som vi har i dag, burde det ikke tage mere end fire timer i tog mellem Danmark og Bruxelles. Det handler om politisk vilje til at skabe muligheder for Europas borgere på tværs af landegrænser. 

Det skal ikke kun være et rigmandsprivilegium at leve som Greta Thunberg. Mange unge, som os selv, vil gerne tage det grønne valg, men har simpelthen ikke råd. Vi skal ændre strukturerne, så det grønne valg er det oplagte valg.

Dette indlæg er alene udtryk for skribenternes egen holdning. Alle indlæg hos KLIMANYT skal overholde de presseetiske regler. Debatindlæg kan sendes til redaktion@klimanyt.dk