Foto: Lærke Uhrenholt

Et plastikhav, der blev til kunst

Af Siri Franceshi

Varmen bevæger sig døsigt henover det monotome landskab. Her er hele verden sandfarvet: jord, luft, huse, himmel. Et farvespektakel bryder med jordfarverne, lyser landskabet op. Udtrådte klipklappere, plastikflasker og sågar et EU-flag udgør den plastikbølge, som kunstneren Mohamed Suleiman har skabt for at sætte fokus på det overforbrug, som forurener vores planet.


Livet i en flygtningelejr

Mohamed Suleiman er 33 år. Han er født og opvokset i flygtningelejren S’mara, som ligger i det sydvestlige Algeriet. Her lever han blandt knap 200.000 andre saharawi-flygtninge. Saharawierne har været fordrevet fra deres hjemland, Vestsahara, siden Marokko besatte landet tilbage i 1975. Livet i flygtningelejrene er hårdt, ensformigt og fremtidsløst, men Suleiman vælger at være optimistisk. Han har fundet en mening i kunsten, hvor han blandt andet sætter fokus på emner som klima og bæredygtighed.

Jeg møder Suleiman i forbindelse med Sahara Marathon. En årlig begivenhed, hvor mennesker fra hele verden løber i solidaritet med saharawierne. Suleiman er en tænksom og veltalende mand, som lyser de sandfarvede vider op, når han får lov at tale om sin kunst. ”Kunsten har et kæmpe potentiale”, fortæller han og uddyber: ”Livet i lejrene kan være kedeligt og frustrerende, fordi vi ikke har nogen fremtid her. Jeg prøver at vise folk i lejrene, hvordan kunst kan skabe mening. Kunsten er en anden indgangsvinkel til den konflikt, som vi er i, og derfor kan den medvirke til at sætte nye perspektiver på vores situation”.


“Siden jeg var lille, har jeg altid bygget ting ud af forskellige materialer og kunsten fylder nu hele mit liv. Fra jeg står op om morgenen til jeg går i seng om aftenen, leger jeg med, hvordan jeg kan udtrykke mig på nye måder gennem forskellige materialer”


Mohamed Suleiman , Kunstner

Suleiman har altid haft interesse i kunsten, og efter han færdiggjorde sin uddannelse i engelsk litteratur, vidste han, at han ville være kunstner.

Kunstens potentiale

”Siden jeg var lille, har jeg altid bygget ting ud af forskellige materialer og kunsten fylder nu hele mit liv. Fra jeg står op om morgenen, til jeg går i seng om aftenen, leger jeg med, hvordan jeg kan udtrykke mig på nye måder gennem forskellige materialer”, fortæller Suleiman. Særligt et materiale har vist gavnligt i Suleiman’s kunstpraksis, og det er affald.

I 2015 blev lejrene Algeriet ramt af et voldsomt skybrud, som resulterede i en oversvømmelse. 3000 saharawier mistede deres hjem som følge, heriblandt Suleiman.

”Jeg mistede alle mine ting i oversvømmelsen, og måtte derfor starte helt forfra. Jeg besluttede mig for, at jeg ville bygge et flytbart atelier i tilfælde af at et nyt skybrud skulle ramme”, fortæller han.

Suleiman havde dog ingen økonomiske midler, og han begyndte derfor at gå rundt i lejrene og samle affald ind, som han kunne bruge til sit byggeprojekt.

”Affald er et kæmpe problem her i lejrene, og jeg tænkte, at jeg kunne skabe opmærksomhed omkring problemet, ved at anvende de materialer, som er blevet kasseret”, fortæller Suleiman, hvis første affaldsværk blev hans farverige atelier, som er bygget med inspiration fra saharawiernes traditionelle teltdesign, som tager højde for ørkenens vekslende temperaturforskelle.

The Great Wave

Særligt plastikforurening er ifølge Suleiman et stort problem, så da den internationale kunst- og kulturkonference Fair Saturday inviterede ham til at lave et kunstværk, som skulle sætte fokus på bæredygtighed, gik Suleiman straks i gang med overveje, hvordan han kunne portrættere den mængde af plastik, som flyder rundt i flygningelejrene i Algeriet.

Resultatet blev værket The Great Wave som udelukkende består af plastikaffald fra lejrene.

Plastikbølgen har for Suleiman både et lokalt og globalt perspektiv. Bølgen symboliserer helt konkret den oversvømmelse, som man oplevede i lejrene tilbage i 2015 samt den tiltagende mængde af affald, som forurener de endeløse sandstrækninger. Dertil er bølgen en kommentar til det menneskelige overforbrug, som løbende eskalerer på verdensplan og ødelægger vores klode.

”Klimaforandringerne, forurening og de konflikter vi ser på verdensplan, er alle forbundne. Det hele hænger på en eller anden måde sammen. Jeg tror, at kunsten kan være med til at sætte fokus på, hvordan vi kan forstå og handle anderledes og mere bæredygtigt. Det forsøger jeg at fortælle med med The Great Wave”, slutter Suleiman.

Suleimans værk The Great Wave. Foto: Siri Franceschi