Foto: Simon Frøsig Christensen/Roskilde Festival

Grønt designmarked udvider på Roskilde Festival

Mikael Kristensen
Følg mig


Selvom Roskilde Festival 2019 har musikken i centrum, er festivalen også epicentret for anderledes mode og stilbevidste festivalgæster. Et nyt Green Design Market lanceres nu på årets festival med mulighed for fx at få repareret sine gamle briller eller købe håndlavede tasker fra Bali.

De seneste år er der på Roskilde Festival blev sat større spotlight på bæredygtig mode og livsstil, og i år får nye, innovative iværksættere, kunstnere og designere med fokus på ansvarligt forbrug, en større platform til at vise deres historier og varer frem til Roskilde-gæsterne.

Med det nye Green Design Market skabes en helt ny markedsplads på næsten 700 kvadratmeter, beliggende centralt på Roskilde Festival. Her kan festivaldeltagere være med i fx workshops, få sig en kop kaffe og finde inspiration til en bæredygtig hverdag derhjemme langt fra festivalpladsen.

“I forlængelse af Green Design-området i 2018, hvor små iværksættere fik et containersalgs-område på indre plads, etableres og tester vi nu et nyt og større område på Roskilde Festival. Her vil cirka 20 stadeholdere inden for non-food være aktiveret i et samlet område på indre plads”, siger Lene-Maria Toksværd til KLIMANYT. Hun er til daglig programleder for Mad & Drikke hos Roskilde Festival.

Ifølge Lene-Maria Toksværd er formålet med det nye marked at skabe en platform for nye og mindre iværksættere, hvor festivalen underbygger udviklingen og den stigende interesse for ansvarlig handel hos festival deltagerne, så efterspørgslen på ansvarlige produkter øges år for år.

Alle boder på Green Design Market er nøje udvalgt med fokus på miljømæssig, social og økonomisk ansvarlighed og har dermed hver deres vinkel på, hvordan bæredygtig og miljørigtig shopping kan se ud.

“Flere af stadeholderne er kurateret i samarbejde med Go Green Danmark, som stiller krav om minimum 70 procent bæredygtighed ud fra fire kriterier: Naturlige og miljøvenlige produkter og råvarer, genanvendelse af ressourcer, energi og grøn rådgivning samt social ansvarlighed”

Lene-Marie Toksværd, Programleder, Mad & Drikke, Roskilde Festival

Der er blandt andet fokus på bæredygtig og økologisk mode, med boder fra mærker som Fair Fair, Yogamii og Underprotection. Man kan også få solgt og repareret sine gamle briller hos Brilleglas.nu eller købe håndlavede tasker fra Bali hos Balibags. Festivaloplevelsen kan også spices op hos Eco Sparkles, der producerer bionedbrydeligt glitter. Hos Frelsens Hær Redesign CPH kan man også gå på opdagelse i varme sweatre, regntøj eller sjovt vintage.

Opgør med “brug-og-smid væk kultur”

“Flere af stadeholderne er kurateret i samarbejde med Go Green Danmark, som stiller krav om minimum 70 procent bæredygtighed ud fra fire kriterier: Naturlige og miljøvenlige produkter og råvarer, genanvendelse af ressourcer, energi og grøn rådgivning samt social ansvarlighed”, fortæller Lene-Marie Toksværd og uddyber:

“Ved at arbejde så målrettet med nonfood-handlen på Roskilde Festival, satser vi på over en årrække både at ændre sortimentet i boder fra indre plads og helt ud i bycentrene, samt at ændre den “køb-og-smid-væk-kultur”, som vi oplever på festivalen og ude i det omkringliggende samfund”.

Hvor og hvornår? 
Hal 45 mellem Gloria og Avalon, onsdag til lørdag den 3.-6. juli

Facebook event: 
https://www.facebook.com/events/451388408758170/

Læs mere om bæredygtighed på Roskilde Festival 2019