Fra 18. november vil Lidl-kunder kunne købe ”lykkeposer” for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl. Poserne har en værdi af cirka 90 kroner ifølge Lidl. Arkivfoto: Leonie Wise.

Dagligvarekæde indfører madspilds-lykkeposer


Discountkæden Lidl bliver nu den første med et landsdækkende initiativ mod madspild, hvor kunder kan købe poser med overskudsmad til reduceret pris i Lidls butikker i Danmark. Lidl indgår et samarbejde med Too Good To Go som arbejder for at reducere madspild i Danmark.

150.000 solgte ”lykkeposer” om året forventer Too Good To Go, at det nye, omfattende samarbejde med samtlige Lidl-butikker kaster af sig – samt et større fokus på at reducere madspild. Samarbejdet, der er det første af sin slags med en discountkæde i Danmark, kommer i forlængelse af en testperiode, hvor mere end 15.000 lykkeposer med overskudsmad er blevet solgt i udvalgte Lidl-butikker fordelt over hele landet siden foråret 2019.

”Med Lidl-samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til” siger landechef for Too Good To Go, Heidi Boye.

“Med samarbejdet skyder vi en helt ny model i gang, hvor man kan afhente forskellige typer lykkeposer på forskellige tidspunkter i løbet af dagen. Vi lægger ud med frugt og grønt, og senere kommer der poser med kolonialvarer og poser med kød og kølevarer til”

Heidi Boye, Too Good To Go

Hos Lidl håber man, at det nye samarbejde vil være med til at nedbringe det årlige madspild i Danmark.

”Vi mener, at mad skal spises, ikke smides ud. I testperioden har lykkeposerne været udsolgt stort set hver eneste dag, og selvom initiativet kræver lidt ekstra arbejde i butikkerne, så er det blevet taget rigtig godt imod af både butikschefer og medarbejdere, der kan se, at de gør en forskel i kampen mod madspild,” siger Marcus Gustafsson, der er salgsdirektør hos Lidl.

Øget fokus på madspild

“Størstedelen af madspildet på det danske marked sker hos forbrugerne og i detailleddet, så det er også dér, vi kan gøre den største forskel ved at sætte ind. Det kræver en fælles indsats, som vi glæder os til at tage hul på,” siger landechef Heidi Boye fra Too Good To Go

En indsats, som salgsdirektør i Lidl, Marcus Gustafsson, bakker op. 

”Too Good To Go’s arbejde har været vigtig for den mentalitetsændring, der er sket i danskernes forhold til madspild. I Lidl har vi de senere år arbejdet med at reducere madspild i alle led i vores forretning, og jeg er glad for, at vi nu kan udvide det arbejde med det mest omfattende initiativ til dato – til gavn for vores kunder, miljøet og os,” siger han.

Det nye samarbejde betyder, at Lidl-butikkernes medarbejdere hver dag vil sætte et antal lykkeposer med frugt og grønt til salg i Too Good To Go’s app. Her køber brugere en lykkepose, som de afhenter i deres lokale Lidl-butik.

” Partnerskabet er blandt de mest omfattende samarbejder, vi har indgået i Danmark, og vi er overbeviste om, at det vil være med til aktivt at reducere vores madspild”, siger Lærke Skaksen, der er CSR-chef i Lidl.

Når det landsdækkende samarbejde mellem Lidl og Too Good To Go træder i kraft fra 18. november, vil initiativet være klar i alle Lidls butikker i Danmark.

Fakta om madspilds-initiativet:

  • Initiativet vil omfatte samtlige af Lidls butikker i Danmark.
  • Kunderne vil kunne købe såkaldte ”lykkeposer” for 29 kroner med overskudsmad, der enten har beskadiget emballagen, nærmer sig udløbsdatoen eller har skønhedsfejl. Poserne har en værdi af cirka 90 kroner.

Kilde: Too Good To Go, Ritzau, Lidl